Header Graphic
 

Depressie, wat kun je er aan doen?

20 juli 2014

Dit is een blog over depressie met verschillende invalshoeken. Sinds het afronden van m'n studie aan de TU Eindhoven heb ik vier keer voor langere periode (half tot anderhalf jaar) een depressie gehad en daarmee kan ik schrijven vanuit ervaring. Ik loop hier over het algemeen niet mee te koop maar vind het toch belangrijk mijn ervaring en opgedane kennis hierover te delen. In een depressie kun je jezelf erg veroordelen en denken dat je de enige bent die hier last van heeft. Een depressie kan echter iedereen overkomen en gelukkig is er weer uit te komen.

Wat is een depressie

Je kunt spreken van een depressie als je je langere tijd - meer dan een maand - last hebt van somberheid. Dit kan gepaard gaan met een laag gevoel van eigenwaarde, weinig behoefte aan mensen om je heen, en gebrek aan zin in dingen waar je normaal wel enthousiast over bent. Bij mij uitte het zich o.a. in:

  • Niet meer in staat m'n werk te kunnen doen
  • Geen zin meer hebben in de dingen die ik normaal gesproken wel leuk vond
  • Veel afleiding zoeken zoals TV, Facebook (alleen kijken, niets posten) en kruiswoordpuzzels
  • Zelfveroordeling
  • Veel alleen willen zijn
  • Initiatief om iets af te spreken lag bijna altijd bij de ander
  • Er zelfs tegenop zien om bekenden tegen te komen die dan zullen vragen hoe het met mij gaat
  • Een grote drempel ervaren om hulp te vragen

In dit filmpje wordt een depressie goed uitgelegd met enkele zinvolle tips

 

Oorzaak
depressiefDe oorzaak is onduidelijk, maar vaak zijn er wel zaken aan te wijzen, zoals een verkeerde loopbaankeuze of anderszins vastlopen op je werk, relatieproblemen, verlies van een geliefde, eenzaamheid, financiele problemen of slecht toekomstperspectief. Je kunt depressief worden als je bepaalde dingen niet meer wilt voelen. En als je de gevoelens van verdriet of boosheid onderdrukt, onderdruk je ook gevoelens als blijheid. Je enthousiasme verdwijnt en apathie blijft over.

Vanuit de psychiatrie wordt er gesproken over een chemische onbalans in de hersenen, betreffende de stoffen serotonine en dopamine. Dit is echter nooit bewezen en blijkt eerder onjuist te zijn. In 1983 kwam het National Institute of Mental Health al tot de conclusie dat er geen bewijs is dat er iets mis is met de serotonine huishouding van depressieve patiënten. De serotoninetheorie heeft geen wetenschappelijke basis, het is slechts een hypothese waarvan de juistheid nooit is aangetoond.


Bipolaire stoornis / manisch depressief

Een depressie kan ook onderdeel zijn van een bipolaire stoornis waarin een depressie en een manische episode zich kunnen afwisselen. Ook hiervan is de oorzaak onduidelijk. Het is wel interessant hoe je je uiterlijke omstandigheden verschillend kunt ervaren tijdens een depressie en een manische episode. Hetzelfde thema kun je in een depressie als heel groot probleem zien en in een manie als geen enkel probleem. Een manische depressie vraagt wel om een andere behandeling dan een depressie en dan kan ook een signaleringsplan van belang zijn. Het is de betreffende persoon zelf namelijk niet altijd even duidelijk wanneer er sprake is van een manische episode. Die kan namelijk - in tegenstelling tot de depressie - best prettig zijn.

 

Wat kun je zelf aan een depressie doen

Je kunt veel zelf doen als je een depressie hebt. Het is echter de uitdaging om er de motivatie voor op te brengen. 

1. Beweging
Beweging blijkt altijd wel een positief effect te hebben. Het gaat hier zeker niet om presteren, maar gewoon wandelen in de natuur doet je al goed. En van een wandelingetje ben je niet van je depressie af, maar als je in de maanden die een depressie duurt dit op de meeste dagen kunt doen, maakt het wel een groot verschil. Dit is te verklaren doordat het lichaam bij beweging endorfines aanmaakt, het 'gelukshormoon'.

2. Voeding
Advies hierover zul je slechts van weinig artsen krijgen. Maar wat voor mij duidelijk geholpen heeft is het toevoegen van omega-3 vetzuren. Hennepolie en lijnzaadolie bevatten de vetzuren en ook nog in een gewenst verhouding. Voeg daarom deze toe aan je eten. Het eten van een schaaltje kwark als ontbijt leent zich daar goed voor. Ook magnesiumtekort kan een rol spelen, met name als er sprake is van slapeloosheid is het goed dit te gaan gebruiken. Ik heb Regenesis magnesiumolie gebruikt die via de huid wordt opgenomen. Verder is vitamine D en vitamine B12 zinvol om te gebruiken.

3. Acceptatie
Mag de depressie er zijn? Alles waar je weerstand tegen hebt heeft de neiging om te blijven. Je doet het er het beste aan de depressie te omarmen. Hij is er niet voor niets, hij heeft je iets te vertellen. Iets mag er anders in je leven en verandering is het beste mogelijk vanuit acceptatie van wat er nu is. Acceptatie is het sleutelwoord maar niet altijd gemakkelijk.  

4. Sociale omgeving
Het is belangrijk om mensen in je omgeving te hebben die je accepteren, ook met depressie. De bekende 'schop onder je kont' helpt namelijk niet, of werkt zelf averechts. Je kunt je niet uit een depressie forceren. Wat mij enorm geholpen heeft is dat ik altijd wel een of meerdere mensen had die mij met m'n depressie nog steeds konden waarderen, die er in ieder geval geen oordeel over hadden, mensen die het wel vervelend voor mij vonden maar waarvoor het eigenlijk niet uitmaakte dat ik die depressie had.

5. Zorg voor je lichaam
Het is goed om je te laten masseren of bijvoorbeeld een Holistic Pulsing behandeling of een Soundhealing te ondergaan. Dit heeft mij echt geholpen. Het helpt om eens goed te ontspannen waardoor er dingen kunnen transformeren. Yoga is sowieso goed voor je lichaam en geest. Ook bewust ademen is aan te bevelen.

6. Muziek
Wat mij altijd helpt is muziek, zowel luisteren als het maken van muziek. Luisteren geeft herkenning en het maken geeft expressie. Het kan je in contact brengen met je gevoel wat tijdens een depressie sowieso wat lastiger is, maar wel helpt om er doorheen te komen.

 

Hulp vragen

Als de depressie langer aanhoudt is het verstandig om hulp te gaan zoeken. Soms - zoals in mijn geval - heb je echter al hulp nodig om hulp te zoeken. Een bezoek aan de huisarts ligt wel voor de hand. Deze kan je echter zelden helpen maar kan je wel doorverwijzen naar een psycholoog of therapeut. Maar hij kan je ook antidepressiva voorschrijven. Normaal gesproken krijg je zelf de keuze.

Antidepressiva
Met de antidepressiva moet je wel oppassen. Het klinkt van de ene kant misschien wel aantrekkelijk: neem dagelijks een pilletje en je voelt je weer beter. Het is echter lang niet zeker dat dit daadwerkelijk werkt en het heeft ook diverse vervelende en soms ook ernstige bijwerkingen. Zo kunnen ze angstaanvallen veroorzaken, agressie opwekken en zelfmoordneigingen vergroten. Verder kunnen antidepressiva een eerder genoemde bipolaire stoornis veroorzaken. Je kunt met antidepressiva doorschieten in een manie.

Ik vind dat antidepressiva veel te snel en te makkelijk worden voorgeschreven. Doorgaans al na een gesprek van 10 minuten met de huisarts. Hier ligt een al een bijna 100 jaar durende marketing campagne van de farmaceutische industrie aan ten grondslag.

Ik heb ze zelf zo'n 15 jaar geleden - zwaar tegen m'n gevoel in - twee maal gebruikt bij m'n eerste twee depressies, op advies van de huisarts. Ik heb niet het idee dat ze iets geholpen hebben, en zodra ik me dan toch weer wat beter voelde heb ik ze zo snel mogelijk weer afgebouwd. Hebben ze dan toch geholpen? Volgens mij niet, in ieder geval heb ik bij m'n laatste twee depressies ze niet gebruikt en ben ik er ook uit gekomen. Maar toen had ik wel het gevoel dat de depressie me iets opgeleverd had, er had een transformatie plaatsgevonden en ik was er sterker uitgekomen.

Zembla bracht er een interessante reportage over: De piekerpil II

Debat over de bijwerkingen van antidepressiva


Psycholoog
Ik heb twee maal een psycholoog geraadpleegd en daar was ik best tevreden over. Het is belangrijk dat er een gevoel van vertrouwen is. Gesprekken helpen om weer een beter perspectief te krijgen. Vaak wordt er echter slechts 45 minuten voor een gesprek genomen en dat is te kort om de diepte in te kunnen gaan en op zoek te gaan naar oorzaken. Gesprekken met een goede vriend of vriendin met enig verstand van zaken en empathie kunnen minstens net zo zinvol zijn is mijn ervaring. Bij psychotherapie wordt er wel wat meer tijd genomen om de diepte in te gaan.
 

Depressie als transformatieproces, een spirituele depressie
Het meest behulpzame perspectief op een depressie is de depressie te zien als transformatieproces. Dit betekent overgave, acceptatie en vooral niet onderdrukken maar doorleven. Het is inherent aan een zware depressie dat je het idee hebt dat je er nooit meer uit komt. En toch blijkt iedere keer weer dat je er wel uit komt. En als je de depressie doorleefd hebt, dan kom je er sterker uit.

Als je last heb van een depressie, probeer het te accepteren, ga of blijf in beweging, let op je voeding - voeg omega 3 vetzuren toe, omring je met mensen die je kunnen steunen en zorg goed voor je lichaam. Antidepressiva kan ik alleen maar afraden, tenzij er sprake is van een zeer zware depressie, daar kunnen ze wel voor helpen in combinatie met therapie. Als de depressie langer dan 1 à 2 maanden aanhoudt, zoek dan hulp bij de huisarts en eventueel een psycholoog.

Mijn ervaring is dat je er altijd weer rijker uitkomt.

Acceptatie blijft het sleutelwoord, hier is een boodschap van Prince Ea ter inspiratie

 

 

In de 12 jaar dat ik nu als coach in Eindhoven actief ben, heb ik diverse mensen met depressies en manische depressies gesproken en begeleid. Mijn eigen ervaring hiermee was essentieel om deze mensen goed te kunnen begeleiden. En dat heeft het mij in ieder geval gebracht.


Depressie als transformatieprocesLezing: Depressie als transformatieproces

Ik vertel mijn verhaal in een interactieve lezing
op dinsdag 17 januari 2017 in Eindhoven.

Locatie: De Heremiet
Adres: Begoniastraat 15 Eindhoven

Aanmelding via richard@life-alignment.nl
Bijdrage: 10 euro

 


Mocht je n.a.v. dit blog behoefte hebben aan een gesprek of coaching dan kun je contact opnemen voor een afspraak in mijn praktijk in Eindhoven.

Life Alignment Tips & EventsJe kunt je hier aangeven dat je tips wil ontvangen
en op de hoogte wilt blijven van de activiteiten
van Life Alignment - klik hier -

 

 


Links:

Kassa: Antidepressie, hoe zit dat precies?

[Alles goed]